دستگاه خود دریافت پسماند خشک

دستگاه خود دریافت پسماند خشک

در این مقاله به معرفی دستگاه خود دریافت پسماند خشک می پردازیم و مزایای استفاده از این فناوری را مورد بررسی قرار میدهیم.

دستگاه خود دریافت پسماند خشک یا RVM (Reverse Vending Machine) یک ماشین هوشمند بر پایه بینایی ماشین است که با دریافت پسماند ظروف نوشیدنی پت (PET) و آلومینیومی (Can) از کاربر و بررسی صحت ابعاد، بارکد و وزن، آن ها را فشرده و در مخزن های جداگانه (بر حسب جنس) جمع آوری میکند و در انتها بر اساس تعداد و نوع ظروف دریافت شده یک برگه مشوق چاپ میکند. این برگه مشوق میتواند یک کد تخفیف، کارت شرکت در قرعه کشی و … باشد. و به این شکل همه مردم میتوانند از درآمد چرخه بازیافت نفع ببرند و تشویق به مشارکت شوند. گفتنی است برخی از نمونه های این دستگاه ها ظروف تتراپک و شیشه ای را نیز جمع آوری می کنند. 

دستگاه خود دریافت پسماند خشک
دستگاه خود دریافت پسماند خشک کوپال

دستگاه های خوددریافت باید به گونه ای طراحی شوند که کار با آن بدون نیاز به اپراتور متخصص و با اتوماسیون کامل باشد. این دستگاه ها معمولا دارای مانیتور لمسی در پنل جلویی هستند که رابط کاربری روی آن نمایش داده میشود. تعامل کاربر با دستگاه، راهنمای کار با دستگاه، اطلاعات ظروف دریافتی، دکمه پرینت قبض، هشدارها و … روی این مانیتور نمایش داده میشود. 

یکی از مهمترین ویژگی های دستگاه خود دریافت پسماند، فشرده سازی ظروف است. این فشرده سازی به افزایش ظرفیت مخزن های جمع آوری کمک می کند. به طوری که در ابعاد معمول دستگاه (ابعاد تقریبی 80 در 80 سانتی متر) بیش از دو هزار ظرف نوشیدنی جمع آوری شود. همچنین این فشرده سازی می تواند بیش از 80 درصد هزینه حمل پسماند را کاهش دهد. در بالای مخازن جمع آوری یک سنسور وجود دارد که در هنگام پر شدن، پیام هشدار مربوطه را صادر کند که به زمان بندی منظم تر جمع آوری پسماند در مجموعه های پر رفت و آمد کمک می کند.

ورودی دستگاه های خود دریافت پسماند معمولاً یک کانوایر (نوار نقاله) افقی است که کاربر بطری را روی آن میگذارد. پیش از گذاشتن بطری روی کانوایر، بطری از داخل یک ماژول اسکن بارکد عبور میکند تا با یک پایگاه داده بر روی کامپیوتر مقایسه و ابعاد و وزن طبیعی آن تعیین شود. پس از قرار داده شدن ظرف روی کانوایر  شناسایی ابعاد با تجهیزات پیشرفته پردازش تصویر انجام میشود. همزمان وزن ظرف برای اطمینان از خالی بودن، سنجیده می شود. اگر هر سه پارامتر بارکد، ابعاد و وزن تایید شود، کانوایر با حرکت رو به جلو ظرف را به سمت فشرده ساز هدایت می‌کند و در صورت عدم تایید با حرکت معکوس ظرف را به کاربر باز میگرداند. با این فرآیند صرفا ظروف تعریف شده در مخزن های جداگانه جمع آوری می شوند. از جمله مزایای استفاده از این فناوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفکیک ظروف در مبدا
  • کاهش حجم پسماند
  • تشویق کاربران به مشارکت
  • جمع آوری پسماند بدون شیرابه